museum soda

재생 건축에서 가장 어려운 점은 현행법에 맞추려면 대부분 과거의 모습들이 모두 사라진다는 것이다. 건축가가 무엇을 남기고, 과거와 현재라는 시간의 공존을 공간적으로 어떻게 경험할 수 있게 하느냐에 따라 공간의 매력도 달라진다. SOAP 권순엽 건축가는 기존의 찜질방 구조를 그대로 살려 목욕탕 부분은 실내 전시장으로, 찜질방은 구조만을 남겨 외부 전시장으로 활용하였다. 짓다 만 건물 상부에 화물 컨테이너를 이용하여 내부의 전시실, 세미나실 그리고 교육 공간을 구성하였다.

재생 건축에서 가장 어려운 점은 현행법에 맞추려면 대부분 과거의 모습들이 모두 사라진다는 것이다. 건축가가 무엇을 남기고, 과거와 현재라는 시간의 공존을 공간적으로 어떻게 경험할 수 있게 하느냐에 따라 공간의 매력도 달라진다. SOAP 권순엽 건축가는 기존의 찜질방 구조를 그대로 살려 목욕탕 부분은 실내 전시장으로, 찜질방은 구조만을 남겨 외부 전시장으로 활용하였다. 짓다 만 건물 상부에 화물 컨테이너를 이용하여 내부의 전시실, 세미나실 그리고 교육 공간을 구성하였다.

The most difficult thing about reproduction architecture is that most of the past is lost in order to fit into the current law. The attractiveness of the space also depends on what the architect leaves behind and how he can experience the coexistence of time, past and present. Architect Soon-Yop Kwon, SOAP, made use of the existing structure of the Jjimjilbang as it was, and the bathroom part was used as an indoor exhibition hall and the Jjimjilbang was used as an external exhibition hall. However, the interior of the exhibition hall, seminar room, and educa- tional space was constructed using cargo containers on the upper part of the building.

The most difficult thing about reproduction architecture is that most of the past is lost in order to fit into the current law. The attractiveness of the space also depends on what the architect leaves behind and how he can experience the coexistence of time, past and present. Architect Soon-Yop Kwon, SOAP, made use of the existing structure of the Jjimjilbang as it was, and the bathroom part was used as an indoor exhibition hall and the Jjimjilbang was used as an external exhibition hall. However, the interior of the exhibition hall, seminar room, and educa- tional space was constructed using cargo containers on the upper part of the building.

바스갤러리 Bath Gallery

목욕탕의 구조를 그대로 가지고 있는 메인 실내 전시 공간으로 불규칙한 단차와 마감을 하지 않은 콘크리트 구조물과 미술관의 화이트 벽면이 건축물의 과거와 현재의 공존을 보여주는 재미있는 공간

Formerly structured in the shape of a jjimjilbang (Korean Public bath), the Roofless Gallery is an open outdoor space that consists of a central con- crete structure.

바스갤러리 Bath Gallery

목욕탕의 구조를 그대로 가지고 있는 메인 실내 전시 공간으로 불규칙한 단차와 마감을 하지 않은 콘크리트 구조물과 미술관의 화이트 벽면이 건축물의 과거와 현재의 공존을 보여주는 재미있는 공간

Formerly structured in the shape of a jjimjilbang (Korean Public bath), the Roofless Gallery is an open outdoor space that consists of a central con- crete structure.

지붕 없는 야외갤러리 Roofless Gallery

찜질방의 ‘방'이 가지는 건축물의 아이덴티티를 주목하고 각각의 방이 건축적 갠버스로 지칭하여 구조인 보를 제외하고 지붕을 잘라내어 하늘을 그대로 보이게 한 독특한 외부 전시공간

The Bath Gallery, which retains the bathhouse structure, is an indoor exhibi- tion space of Soda Art Museum, offering small but fruitful exhibitions and workshops.Formerly structured in the shape of a jjimjilbang (Korean Public bath), the Roofless Gallery is an open outdoor space that consists of a central con- crete structure.​

지붕 없는 전시장 Roofless Gallery

찜질방의 ‘방'이 가지는 건축물의 아이덴티티를 주목하고 각각의 방이 건축적 갠버스로 지칭하여 구조인 보를 제외하고 지붕을 잘라내어 하늘을 그대로 보이게 한 독특한 외부 전시공간

The Bath Gallery, which retains the bathhouse structure, is an indoor exhibi- tion space of Soda Art Museum, offering small but fruitful exhibitions and workshops.Formerly structured in the shape of a jjimjilbang (Korean Public bath), the Roofless Gallery is an open outdoor space that consists of a central con- crete structure.​

아트테이터 ARTtainer

건축물 외부와 상부에 화물컨테이너를 덧대어 수직적 수평적 동선을 추가해 교육, 전시, 세미나, 상점 등으로 활용되는 유연한 공간

Located on the roof (top) space, the Artainer offers a great view of Soda Museum of Art. Artainer showcases various contents including archive ex- hibitions, events, markets, and community programs.

아트테이터 ARTtainer

건축물 외부와 상부에 화물컨테이너를 덧대어 수직적 수평적 동선을 추가해 교육, 전시, 세미나, 상점 등으로 활용되는 유연한 공간

Located on the roof (top) space, the Artainer offers a great view of Soda Museum of Art. Artainer showcases various contents including archive ex- hibitions, events, markets, and community programs.